Tachograaf voortaan ook verplicht voor bestelauto's
Gepubliceerd op 13 januari 2020
Bestelauto’s vanaf 2,5 ton zullen ook de rij- en rusttijden moeten gaan registreren in het internationale beroepsgoederenvervoer. In december 2019 is er een akkoord bereikt over dit voorstel uit het Mobility Package. Een uitzondering op de nieuwe regels is het eigen vervoer. Al het andere vervoer vanaf dit gewicht dient te gaan rijden met tachograaf.
Uitbreiding tachograafplicht
In Europa is er al jaren aandacht voor de leefomstandigheden van beroepschauffeurs. Om deze te verbeteren zijn er nieuwe regels opgesteld. De bedoeling is om de concurrentie eerlijker te maken en het uitbuiten van chauffeurs tegen te gaan. Binnen de Europese lidstaten was het voor vrachtwagens en voertuigen van meer dan 3,5 ton al verplicht om de rijtijden bij te houden. Hier komen nu de voertuigen tussen 2,5 en 3,5 ton bij.
Mobility Package
Een ander onderdeel van het voorstel uit het Mobility Package is de verplichting dat een vrachtwagen elke acht weken moet terugkeren naar het land waarin het is geregistreerd. Daarnaast moet een chauffeur elke drie weken terug naar huis. Hiermee wil de Europese Commissie de transportsector eerlijker, transparanter en socialer maken.
Eigen vervoer met bestelauto
Bij de tachograafverplichting voor bestelauto’s is het eigen vervoer uitgesloten. Dit is een praktische uitzondering. Zeker als je niet dagelijks rijdt, scheelt het veel tijd. Dus als je een bestelbus enkel gebruikt voor het vervoer van goederen om je hoofdactiviteit uit te voeren, is het niet nodig om de rij- en rusttijden bij te houden. Het transport van goederen die de bestuurder nodig heeft om zijn werk uit te voeren valt onder ‘Eigen vervoer’. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een loodgieter. Je hoeft in dat geval niet te investeren in een tachograaf. Voor ander internationaal transport is het wel verplicht om de rijtijden bij te gaan houden. Rijd je alleen binnen Nederland, dan is een tachograaf niet nodig.
Ook voor ‘Polensprinters’
In het nieuwe voorstel wordt de tachograaf verplicht voor alle voertuigen en voertuigcombinaties in het internationaal beroepsgoederenvervoer met een totaalgewicht van meer dan 2.500 kg. Hierbij gaat het niet om het werkelijke gewicht, maar om de toegestane maximum massa (TMM). De nieuwe regels hebben dus gevolgen voor bedrijfswagens in de categorie 2.500 tot 3.500 kg. Dit zijn vaak bedrijfsbussen. In deze categorie vallen ook de zogenaamde ‘Polensprinters’. Hiermee worden bestelwagens bedoeld die voor lange tijd en over lange afstand worden ingezet voor goederenvervoer. Vaak zijn ze uitgevoerd met een huifopbouw en worden ze bereden door Oost-Europeanen. De meeste van deze bestelauto’s zullen met een tachograaf moeten gaan rijden. Op deze manier wordt het eerlijker concurreren en hopelijk veiliger op de weg.
Tachograafboetes
Bij overtreding van de regels voor het vastleggen van de rijtijden kun je een forse boete krijgen. Houd daarom goed de veranderingen op het gebied van de tachograaf in de gaten. Op deze manier voorkom je onnodige kosten. Ook als je een bestelauto huurt, en deze valt onder de tachograafplicht, dien je de rijtijden te registreren. Het is verplicht om de verzamelde data te downloaden. Steeds meer voertuigen beschikken over een slimme tachograaf.
Tachograaf uitlezen
Bij ons vind je een uitgebreid assortiment hulpmiddelen voor het uitlezen van de tachograaf, zoals de Tacho2Safe. Voor nog meer inzicht en gemak, kun je ook gebruikmaken van een Fleet Management Systeem. Speciaal voor het beheer van kleine tot middelgrote vloten is Wabco Traxee ontwikkeld. Met dit systeem kun je ook de tachograaf uitlezen. Hier kun je meer lezen over het Traxee systeem.
Vragen over je tachograaf?Pieter en onze andere productspecialisten helpen je graag.
|